- je nezávislý a nestranný orgán, ktorému sa zodpovedá správa EÚ. Vedie vyšetrovanie sťažností na nesprávny úradný postup inštitúcií, orgánov, úradov a agentúr EÚ. V súčasnosti zastáva post Európskej verejnej ochrankyne práv pani Emily O'Reilly. Iba Súdny dvor Európskej únie, ktorý pôsobí v rámci svojej súdnej právomoci, nepatrí do pôsobnosti ombudsmana. Ombudsman môže zistiť nesprávny úradný postup, ak inštitúcia nedodrží základné práva, právne predpisy alebo zásady, riadnej správy. To zahŕňa napríklad chyby vo verejnej správe, nespravodlivosť, diskrimináciu, zneužitie právomoci, neposkytnutie odpovede, odmietnutie poskytnúť informácie a zbytočné omeškanie. Každý občan či osoba s pobytom na území EÚ, alebo podnik, združenie alebo iný subjekt so sídlom registrovaným v EÚ môže podať sťažnosť. Sťažnosť môžete podať, aj keď sa nesprávny úradný postup netýka priamo vás. Pripomíname však, že Európsky ombudsman sa môže zaoberať iba sťažnosťami týkajúcimi sa správy EÚ, a nie sťažnosťami na vnútroštátnu, regionálnu alebo miestnu správu, a to ani v prípade, že sa tieto sťažnosti týkajú záležitostí EÚ. Cieľom ombudsmana je dosiahnuť priateľské riešenie, ktoré uspokojí príslušného sťažovateľa aj inštitúciu. Jeho služby sú bezplatné, rýchle a pohotové. Ombudsman v mnohých prípadoch poskytuje užitočný alternatívny prostriedok k súdom. Sťažnosti európskemu ombudsmanovi sa podávajú v jednom z úradných jazykov EÚ.
|